Ny undersøgelse viser, at kulturkunderne har ekstremt stor tillid til kulturbranchens håndtering af coronakrisen og er klar til at genoptage deres kulturforbrug, så snart det igen bliver muligt.I Aalborg er både Aalborg Kongres & Kultur Center og Musikkens Hus lige så parate som de ventende gæster, siger direktør Nicolaj Holm og adm. direktør Lasse Rich Henningsen.

 

Kulturforbrugere landet over er parate til at igen at tage til koncert, på festival, i teatret og på stadion. Det viser en helt ny undersøgelse blandt 1.774 kulturkunder, der udviser ekstremt stor tiltro til oplevelses- og eventbranchen – og ekstremt stor lyst til igen at kunne tage del i kulturlivet.

 

Ifølge undersøgelsen, der offentliggøres torsdag, svarer 92 procent af de adspurgte, at de i nogen eller høj grad har tillid til eventbranchen, og på tværs af kulturaktiviteter siger godt 82 procent, at de er klar til at deltage i arrangementer, når forsamlingsforbuddet tillader det. Det glæder Nicolaj Holm fra Aalborg Kongres & Kultur Center:

 

”Hvis nogen troede, at Corona-stilheden på livescenerne havde taget livet af publikums kulturelle sult, så er der tværtimod sket det modsatte, både hvad resultatet af undersøgelsen og vores salg understreger. Senest til f.eks. Jung, hvor over halvdelen af billetterne er solgt på et par dage, og Shu-bi-dua the musical oplever samme livlige efterspørgsel. Utroligt oplivende og livsbekræftende for AKKC som kulturhus, siger Nicolaj Holm”.

LÆS OGSÅ:
Marco effekten

 

Markant øget lyst til at komme ud
Undersøgelsen, der er foretaget blandt Billetlugens brugere og således tæller personer med et stort kendskab til kulturverdenen, er en opfølgning på en tilsvarende undersøgelse fra september 2020. Og i det mellemliggende halve år er lysten til at tage til kulturarrangementer steget markant.

I september svarede 40 procent, at de ville tage til samme antal festivaler, musical-/teaterforestillinger og sportsbegivenheder som før udbruddet af Covid-19, er det tilsvarende tal nu 60 procent. Og hvor 20 procent af de adspurgte dengang sagde, at de ville gå til flere koncerter, er tallet i dag 30 procent. Færre end hver tiende vil deltage i færre arrangementer.

 

Tillid til branchens tiltag
Ifølge undersøgelsen føler flest brugere sig trygge, hvis der er personale til at sikre, at retningslinjerne overholdes. Afstand og fraværet af køer er det næstmest tryghedsskabende element, mens brugen af mundbind er den mindst tryghedsskabende foranstaltning.

 

” Omstillingsparathed er efterhånden en udskældt floskel, men begrebet har i mine øjne generhvervet sin berettigelse på rekordtid, for aldrig har jeg været vidne til omstillingsparathed i samme grad som i disse tider – ikke mindst i kulturbranchen, siger Lasse Rich Henningsen, og fortsætter:

 

”Kulturlivet har det seneste år skulle forholde sig til en ny ekstraordinær virkelighed, der har budt på skiftende retningslinjer, og i Musikkens Hus har vi formået at omstille os på rekordtid og afvikle arrangementer på tryg og forsvarlig vis til stor glæde for de mange gæster, der har besøgt os. Derfor er vi også mere end klar til at slå dørene op med sprit, afstand og hjælpsomt personale, når det igen bliver muligt. Formand for Danske Koncert- og Kulturhuse (DKK), Torben Seldrup, garanterer, at hans medlemmer er klar.

LÆS OGSÅ:
Tag vasketøjet ind - musikerne kommer...

 

”Undersøgelsen viser os, at kulturgæsterne har tillid til den professionelle måde, arrangørerne har tacklet coronakrisen og de mange restriktioner på. Det er vi ekstremt glade for og stolte over. Vi har gjort os mange vigtige erfaringer undervejs, og fra branchens side kan jeg blot sige, at vi er lige så parate, som vores kunder,” siger Torben Seldrup

Undersøgelsen er udarbejdet i januar/februar 2021 i et samarbejde mellem Billetlugen og CXO/Thulstrup Research blandt 1.774 brugere.

 

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here