Mikkel Jørgensen er nærsynet. Uden briller ville nærmeste lygtepæl være et ret tæt bekendtskab. Brillerne var en selvfølgelighed for Mikkel, både som noget han skulle bære hele livet – men også som levevej. Optiker blev han på grund af passion. Ikke kun for at få folk til at se bedre – men også for reelt at kunne forbedre folks øjne. Det er netop hvad en god optiker kan.

profiloptik2
Mikkel sidder i Nytorv-butikken, mens kunder kigger nysgerrigt rundt på væggene efter det hjælpemiddel, der skal få dem til at se mere klart. Han driver både Profil Optik i Bredegade og butikken på Nytorv, og det lyser ud af hans øjne, bag de moderne briller, at der er passion i hvert eneste ord og hver eneste løsning han giver kunderne. ”Hvis jeg havde fået nogle andre glas i mine briller som ung, ville jeg have haft bedre øjne nu. Det der driver mig er netop, at man faktisk kan redde et par øjne, der er på vej i den forkerte retning”.

 

FAGLIGE KØBMÆND

profiloptik3
Når Profil Optik tager en synsprøve sker det ofte, fordi folk klager over ikke at kunne se langt – men hvor rådet og anbefalingen fra optikeren er en korrektion for det nære syn. Kunsten er netop at få folk til at se bedre, men også at forbedre deres syn på længere sigt. ”Vi ved godt, at vi som optikere har to kasketter på. Inde i prøverummet har vi vores faglighed, hvor vi i fire et halvt år har kæmpet os igennem en hård uddannelse – og ude i butikken skal vi egentlig gerne være købmænd. Balancen er hårfin, og hos os har vi altid haft det sådan, at sælger man briller til folk, der ikke har behov for det, så mister vi ikke bare den kunde – men også alle de andre, i takt med at vi mister vores troværdighed. Så hos os vil man nemt kunne opleve, at vi sender folk afsted med beskeden om, at de ikke behøver at vise sig i nærheden af en optiker de næste år, fordi øjnene ser fantastisk. Så ved vi jo også, at hvis de får behovet, vælger de os”, smiler Mikkel.

LÆS OGSÅ:
MICHAEL JUUL ERIKSEN: MAN SKAL GØRE SIG UMAGE

 

EN ABE MED IPHONE

Værdierne der driver hans to butikker er, at de altid skal kunne tilbyde de nyeste opfindelser og teknologier. Nogle optikere er ikke, med Mikkels ord, med på noderne og de nyeste trends – men Profil Optik vil hele tiden være på forkant med den seneste udvikling. De tilbyder nano-teknologi i refleksbehandling og er ret langt med erfaring med en ny type flerstyrkeglas, som er skabt til de nye udfordringer vores øjne har fået i en moderne verden. ”Øjne har ændret sig markant over næsten hele verden. Vi mennesker har ekstremt meget nærarbejde. Vi er jo egentlig skabt til at kunne se langt, for at kunne jage i junglen eller se farer komme mod os – men med iPhone og computere sidder vi konstant og ser på ting indenfor en meter – og det reagerer øjet på. Det gør os nærsynede i ekstrem grad. Vi kan i den grad mærke at der er kommet ny teknik. Vi går på gaden med vores smartphone eller er på iPad i sofaen. Vi er dermed gået fra uendelig fokus, til 70 cm på computeren og nu til 40 cm på smartphones – og det er en ret kraftig stigning i, hvor meget øjet skal arbejde. Vi skifter konstant mellem at se langt og så helt tæt – og så ændrer øjet sig ganske enkelt, så vi bliver dårligere til at se langt. Mange kommer derfor ind og beder om briller, fordi de ikke kan se loftet i domkirken, men i virkeligheden har de behov for en korrektion på nærsynethed. Så slapper øjnene nemlig af når de ser tæt”.

LÆS OGSÅ:
"2020" ... med egne ord

Derfor tilbyder Profil Optik et flerstyrkeglas, med en overgang, som er skabt til unge mennesker. Det er et produkt, der hjælper mod trætheden. Det er et anti-trætheds glas. ”Før i tiden var overgangsglas jo til gamle mennesker, men nu er disse altså kommet for netop at hjælpe os med iPad, iPhone og alt det vi sidder og laver på nært hold. Man kan mærke sidst på dagen, at vi er ved at være brugt. Det er ofte netop fordi øjnene siger fra. Og det kan vi altså hjælpe med i god tid. Om mange mange generationer kan det være at øjnene ændrer sig på os som art, ligesom f.eks. forskere mener, at vi får større tommelfingre om tusinder af år, fordi vi pludselig bruger den til at smsse med. Måske øjnene engang bliver født til at se tæt på, men lige nu er vi ikke skabt til det, som vi gør – og derfor har vi brug for hjælp fra brillerne”, fortæller Mikkel og går over til en kunde, der skal have briller for første gang. De er lige kommet hjem, og nu skal han for første gang have dem på og se verden i øjnene på ny.
profiloptik4

Tidligere artikelThomas Augustinussen: Mød nummer 9
Næste artikelSøren Aaboe Jørgensen: Drømmen om at se yngre ud

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here