Martin Brygmann

Næste forår har Aalborg Teater danmarkspremiere på opsætning af musicalen ’En kort en lang’. Teaterdirektør Morten Kirkskov er kunstnerisk leder, Niclas Bendixen instruerer, Carsten Svendsen, Mads Rømer, Nikolaj Bjørn-Andersen og Amalie Dollerup spiller nogle af hovedrollerne – og Martin Brygmann – han er bare komponisten…

Tekst: Pia Møller Søe
Foto: Simon Wedege

Martin Brygmann, der i 2002 skrev titelsangen til filmen ’En kort en lang’, er komponisten bag de numre der skal skrives til opsætningen af stykket på Aalborg Teater. Derfor var han forleden i Aalborg for, sammen med stykkets instruktør Niclas Bendixen og kunstnerisk leder, Morten Kirkskov, at idéudvikle på numrene, møde ensemblet fra teateret og overvære opsætningen og – ikke mindst – det musikalske arrangement, på teaterkoncerten ’Jeg er jo lige her’.

Martin Brygmann, der sidste efterår kunne opleves i Aalborg Kongres og Kultur Center med sit one-man show ’De fleste ulykker sker med lemmet’ har på en eller anden måde en forkærlighed for det klædeligt absurde. Han kan, som få andre, sætte ord på livets ulidelige lethed, så rytmisk musik, kroppens drifter og enderim går op i en langt højere enhed, der lyder af præcis det det er; Musik når det er sjovest. Martin Brygmann er – nærmest – uddannet VVS’er, men allermest er han musiker, skuespiller og tekstforfatter. Han blev landskendt i 1997, da han sammen med Peter Frödin, Hella Joof og Paprika Steen skabte TV-satire-serien Lex og Klatten og efterfølgende var han til – bogstaveligt talt – grin i hele Danmark, sammen med kollegerne i Det Brune Punktum. Siden har han kunnet opleves både som entertainer, komponist og skuespiller i den mere alvorlige genre, blandt andet i TV2’s julekalender Jesus og Josefine.

Martin Brygmanns funky-folkelige tekstunivers formår på en eller anden måde at gøre hverdagens absurde, banale og med jævne mellemrum helt utænkelige hændelser til det refræn vi alle sammen synes giver bedst mening. Han kan sætte ord på alt det man snubler over undervejs

LÆS OGSÅ:
Lidt af kulturen skudt igang i dag

 

DER GÅR CAROLINE

Da Hella Joof i 2002 debuterede som spillefilmsinstruktør med ’En kort en lang’, ringede hun – måske af samme grund – til Martin for at få ham til at skrive titelsangen. Hun vidste endnu ikke hvad filmen skulle hedde, men hun vidste, at filmen skulle være historien om Jacob og Jørgen, der elsker hinanden på en måde, så det giver god mening, at de skal giftes. Og at hele familien, inklusiv Jørgens bror Tom og hans kone Caroline, er vidner til kærligheden. Til gængæld var det aldrig meningen, at nogen skulle være vidne til det forbudte kys mellem Jacob og Caroline. Og det var slet ikke meningen, at Caroline skulle blive gravid. Med Jacobs barn. Men det bliver hun. Og så må Jacob vælge, for det er sjældent, at man kan få det hele.
Det lyder – måske – komisk, og det er det også, men vildfaren kærlighed gør først og sidst ondt, og det kan umuligt være en lykkelig brud der vandrer alene i vejkanten, til tonerne af en melodi der rummer både forladthed, håb og solopgang. Der går Caroline…

Martin Brygmann

”Det skulle være Carolines sang. Den skulle bruges på et tidspunkt i filmen hvor Caroline går alene ned af gaden i sin brudekjole, og den skulle rumme den historie, fortæller Martin Brygmann. Da Hella efter et par dage ringede og sagde, at filmen skulle hedde ’En kort en lang’, satte jeg mig ned i min sofa med min guitar og skrev melodien og omkvædet – sådan ret resolut. Versene, og altså historien i sangen, skrev Hella og jeg sammen efterfølgende.”

LÆS OGSÅ:
Det han siger er man selv...

Martin Brygmann, der selv medvirker i filmudgaven af ’En kort en lang´ skal videre i sommerhus, når han har været i teateret for at se hvad kapelmester Søren Hansen har udrettet med Anne Linnets smukke sange i ’Jeg er jo lige her’. Det at overvære teaterkoncerten, der har samme kapelmester som ’En kort en lang’, giver Martin Brygmann en fornemmelse af hvordan man på Aalborg Teater arbejder med musikken. I sommerhuset skal han, på en uge, skrive de otte sange Niclas Bendixen indtil videre har bestilt til Aalborg
Teater.

”Det kan jeg godt. Jeg tager antallet af dage og dividerer ud på sange, og så har jeg den tid jeg må bruge på hver enkelt sang,” fortæller Martin Brygmann. ”Ellers sidder man der og skamrider ét nummer i fire dage. På den måde er det også et disciplinært dogme for mig – at det skal gøres inden for en tidsramme, og det virker for mig. Hvis jeg får alverdens tid kan jeg sagtens sidde og fedte med et nummer i en uge, og så er det klædeligt engang imellem at give sig selv pisken og sige: 24 timer, kammerat!”

 

JACOB ER LIGE BLEVET FORLADT

Instruktør Niclas Bendixen og Morten Kirkskov har løbende sendt Brygmann sms’er med idéer og referencer. ”Når Jacob lige er blevet forladt, skal han – sammen med alle vennerne – synge en sang a la Kenny Lodgins ’Footloose’”, skrev Bendixen.

”Så tænker jeg; Pretenders ’Don’t get me wrong’ og ’Walking on sunshine’, siger Brygmann. Noget musik med det beat. Sådan et nummer der kan mærkes i hele salen.
Sms’en fra Bendixen er mit oplæg og egentlig kan det være nok til at sætte nummeret i gang. Efterfølgende sparrer og videreudvikler vi selvfølgelig på det sammen, men udgangspunktet er skabt på den sms,” siger Martin Brygmann.

LÆS OGSÅ:
Wanna dance?

Martin Brygmann

Martin Brygmann skal udelukkende komponere numrene. Arrangementet står Søren Hansen, der er kapelmester på Aalborg Teater, for. Det betyder, at når Martin har skabt melodierne, og sammen med Niclas Bendixen har skrevet teksterne, så er det Søren Hansen der tager over, og arrangerer musikken til forestillingen.

” Det er da spændende at overdrage det til andre. Det kan jeg faktisk godt li’, selvom jeg overhovedet ikke kan li’ det,” konstaterer Martin Brygmann. ”Det er jo det ultimative kontroltab, men jeg har heldigvis hørt, at han skulle være vildt go’ ham Søren der.
Niclas er helt på toppen over ham, og Morten siger, at han er pissedygtig,” fortæller Martin Brygmann.

’En kort en lang’ var en kæmpesucces da den i sin tid havde premiere. Den har været vist utallige gange på tv siden, og Brygmanns titelsang storhittede. Det samme gjorde sig gældende for nummeret ’Vent på mig’, der runder filmen af, og ligeledes er hans værk.
At nye hits er under opsejling, og måske i dette øjeblik bliver til i et dansk sommerhus, er derfor ikke helt utænkeligt.

” Man kan altså aldrig rigtigt vide om man har skrevet et hit. Jeg har skrevet sange, som jeg var sikker på ville blive et hit – men aldrig blev det. Og omvendt,” siger Martin Brygmann. Det handler altså ikke kun om sangen, men også om omstændighederne omkring nummeret. Hvem spiller det først, bliver det spillet nok i radioen og hører folk det så tilpas mange gange, at de kommer til at forstå det. ’Vent på mig’ sagde Lars Daneskov på P3 var for kompliceret. Den var for underlig akkordmæssigt og taktmæssigt og havde nogle uforståelige vers, sagde han. Men, så skete der det, at de lige pludselig spillede den så mange gange, at den bed sig fast hos folk,” fortæller Brygmann. Totalt uforudsigeligt, og sådan hænger det i virkeligheden ofte sammen.”

LÆS OGSÅ:
Danske Haps Nordic vil klæde maden i miljørigtig stofemballage

Når ’En kort en lang’ har premiere til april er Martin Brygmann i gang med nye projekter, men han håber alligevel, at han kan deltage i premieren på Aalborg Teater.
”Altså jeg har det jo egentligt sådan, at teater det er ikke noget man går i, det er noget man laver, men jeg håber da meget, at jeg kan komme op og se stykket. Jeg skal da se hvad det er blevet til,” siger Martin Brygmann.

Både Hella Joof og Niclas Bendixen skal være med til at skrive teksterne til de sange Martin Brygmann komponerer. Herefter er resten op til Søren Hansen og Niclas Bendixen, selvom Martin Brygmann forventer, at der vil være ændringer og rettelser helt op til premieren. Og det er han klar til.

”Jeg er blevet så privilegeret, at når jeg siger ja til et projekt, så siger jeg nej til et andet, og derfor gider jeg heller ikke gøre andet end det bedste jeg kan og engagere mig. Jeg er klar på rettelser helt ind til en time før premieren, men derudover kommer jeg ikke til at arbejde med projektet. Når sangene er afleveret har jeg sådan set ikke mere med stykket at gøre, så er resten op til Niclas og Søren. Jeg er jo bare komponisten…”

Tidligere artikelSteen Royberg: En sjælden energi
Næste artikelCamille Kaasby-Wang: Clamour4Glamour

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here