DER ER NOGET VED FORHOLDET MELLEM MENNESKER… DEN KÆRLIGHEDSRELATION, DER KAN VÆRE IMELLEM DEM. DET ER DEN, DER ER INTERESSANT. FORELSKELSEN, DET FLYGTIGE MØDE ELLER DEN MÅDE VI OVER TID VIKLER OS IND I HINANDEN OG BLIVER TIL ET ’OS’. OG MÅSKE BRAGER DEN FORNEMMELSE EN DAG ”AFTER DARK” UD OVER FLERE TUSINDE MENNESKER SOM EN SLAGFÆRDIG PAROLE; ”BAD CRAZINESS” – ALTERNATIVT ENDER FORNEMMELSEN SOM EN SÆRLIG SANG OG ET ALBUM BASERET PÅ LIGE DELE FAGLIGT, SOLIDT HÅNDVÆRK, KÆRLIGHED TIL MUSIK OG STÆDIGHED. DET ER LYDEN AF LEVET LIV.
Laust Sonne er 41 år gammel og – måske mest – kendt for sit virke i D-A-D, hvor han har spillet trommer siden 1999. Han er gift med skuespilleren Maria Erwolter og far til en søn og en datter, som han har med sangerinden Dicte. Han er musiker og menneske i en kombination, hvor det ene næres af det andet. Han er albumaktuel – solo – med pladen ’Relations’, og det er ham, der har og tager ordet. Han udfordrer med projektet og pladen den identitet, de fleste vil tilskrive ham som en del af den veletablerede, cementerede succes D-A-D. Det kan være svært at forestille sig, den strin.gente, altid ulasteligt klædte Laust Sonne som en mere glam-poleret pop artist, der i flere lag og sommertider i up-tempo fortæller historie fra sit eget liv tilsat poetiske vendinger og nøje udvalgte akkorder. Men det er en pop-plade, han har skre.vet, indspillet og produceret – næsten – selv; ”’Relations’ er en moderne popplade med uendeligt mange lag. Teksterne er personlige historier – og de handler uden undtagelse om relationen mellem mennesker – jalousi, no.stalgi og stor kærlighed,” fortæller han. ”Jeg har selv skrevet al tekst og musik, jeg har selv indspillet alle instrumenter og pladen udkommer på mit eget selskab Billy Records. Ian Nilsen har været med til at arrangere numrene, men i udgangspunktet er det hele vejen rundt mit eget projekt.”
SIDEN SIDST
Laust Sonne har tidligere udgivet et album i eget navn. Det var i 2011 – og udfaldet er måske et eksempel på, hvor svært det kan være, at udfordre offentlighedens hævdvundne og forud.indtagede kendskab. Albummet blev ikke nogen verdensom.spændende succes – og ud over pladeselskabets manglende engagement, skyldes det måske netop, at Laust skal ud og ud.fordre et publikum, der som noget nyt skal være hans helt eget; ”Jeg er udfordret af at være en del af D-A-D i den sammen.hæng. Sådan er det,” konstaterer han. Min første plade investerede jeg blod, sved og tårer i – og så endte det med, at den ikke gjorde særligt væsen af sig. Det skyldes både min identitet som trommeslager, men altså også et skuffende samarbejde med pladeselskabet. Og på sin vis er det op ad bakke, men det er ligegyldigt i den sammenhæng, for jeg kan ikke lade være,” konstaterer han. Og det er det, man kan høre – endda uden at gøre sig særligt umage. ’Relationens’ er en god historie. Som projekt og som produkt. Pladen er en fortælling om det Laust lever og er – og det har sin helt egen lyd; ”Jeg er musiker. Jeg er medlem af D-A-D og jeg er tromme.slager, men jeg er også sanger og musiker på et andet plan. Albummet her er et resultat af det. Jeg er et menneske, der udtrykker mig på alle mulige måder, og måske nogle gange bedst gennem musikken. Ikke en bestemt genre, på et bestemt instrument eller ved en særlig lyd. Pladen her er et produkt af den energi og den fortællelyst, der er i det,” siger han.
OM AT FINDE MELODIEN
Og lyden af Laust der vågner en morgen – helt fremmed for sig selv og omgivelserne – med en fornemmelse af at være på syre. Tæt på at bryde fuldstændigt sammen i et overanstrengt sind og uden at kunne finde ord for det, er særlig. Der er symbi.ose mellem tekst og musik i det øjeblik en anden, hans kvinde og kone, rækker hånden ud og hiver ham ud af hverdagen og ind i stilheden et andet sted. Det var den dag og den relation, der blev til nummeret ’Strange feeling’. Så det er en fortælling om livet og de observationer, man gør sig undervejs, der er ble.vet til ’Relations’ – der udkommer med et håb om, at folk vil lytte og høre historierne om ar der skal heles, kærlighed der tager til og særlige øjeblikke, der har potentiale ind i evigheden. ”Det er magisk, når man forener ord og lyd på den rigtige måde,” siger Laust Sonne, ”og især når det er så personligt, som den her plade er for mig. Det er mine historier – selvføl.gelig med fiktive greb – men stemningen, følelserne og rela.tionerne er hentet i mig selv, og på den måde kan det også godt være et lidt nervepirrende forløb, der har to lag; både den færdige plade som produkt, men også den proces man er i un.dervejs.
Laust Sonne starter med melodien. Han finder frem til lyden og arbejder så teksten ind i det. Han arbejder med sætninger, konstruerer et skelet, ligger lag på og piller måske det hele fra hinanden igen. Han sorterer og synger og sætter sin lid til det, der kommer helt naturligt til ham. Maria, hans kone, lytter måske med på et tidspunkt – og så hører han det selv, og bliver, når han endelig er tilfreds med et nummer, befriende barnligt begejstret på den særligt fysiske måde, hvor man både hopper, danser og synger sin glæde ud i verden – og så returnerer han til arbejdet igen. For han er målrettet og ret fast besluttet på, at pladen skal have et værdigt liv.
’Relations’ udkommer både i Danmark og Tyskland, og det giver mening, for der er et lyd.hørt publikum på den anden side af grænsen – og Laust trives og finder stor inspiration i – især – Berlins beton-poetiske bybillede. ”Berlin og Tyskland i det hele taget er inspirerende for mig – og det giver god mening, at vi har optaget musikvideoen til ’On the radio’, albummets første single dernede – for jeg er vild med byen, stemningen og de mennesker, jeg er så heldig at arbejde sammen med dernede. Musikvideoen til nummeret er instrueret af fantastiske Dino Fetzer – og er en visuelt smuk fortælling om en kærlighedsrelation, der sprækker og falder fra hinanden – portrætteret i storbypoetiske omgivelser og i skikkelse af Laust og Maria, hans kone, der ved lige akkurat hvordan hun ser og hører ham bedst. ”Maria har en intuitiv måde at lytte til min musik på, og hendes mening er vigtig for mig.
Jeg spiller sommetider de ufærdige sange for hende, og så lytter til, hvad det er hun hører – for jeg stoler meget på hendes umiddelbare reaktion. Af nogenlunde de samme grunde, var det helt optimalt, at vi kunne lave musik.videoen sammen. Det er at jeg – som ikke er skuespiller – var tryg i den intimitet videoen afspejler, var meget afgørende for resultatet,” fortæller Laust. Laust elsker Maria – det kan man se. Han nærer en stor kærlig.hed til det ’os’, de er blevet til. Og til en helt masse andre men.nesker, der er væsentlige for den, han er. Og det er det, Laust har skrevet et album om. Ikke om ham og ikke om hende, men forholdet – både til hinanden og til alle dem, han bliver men.neske i mødet med. Relationerne, der først og sidst er det, der gør os til mennesker… Du kan finde ’On the radio´ og læse mere om Laust Sonne og hans ’Relations’ på laustsonneofficial.wordpress.com