Jacob Risgaard

Han er summen af leg. Af et flygtigt møde mellem to der aldrig mere skulle se hinanden og af umiddelbart mod – der selv i krisetider kan veksles til en succes, hvis bare man tør tro på det umulige.

Tekst:Pia Møller Søe
Foto: Mikkel Werenberg

Jacob Risgaard er 35 år og medindehaver af internetbutikken Coolshop.dk, der på få år er blevet så stor en succes, at de tre drenge der står bag i dag kan kalde sig millionærer. Jacob Risgaard er Coolshops marketingsansvarlige. Det er ham der står for design, koncepter, analyse af kundernes købsmønster og pr-arbejde. Til gengæld har han meget lidt at gøre med den daglige økonomi, drift og ledelse.

Han er notorisk drengerøv, med det lille aber dabei, at han godt ved, at både succes og lykke kan være flygtige størrelser, og at man ikke kan lege sig ud af alting. Faktisk har han vidst det lidt for længe. Jacob Risgaard er vokset op i Sæby som søn af en enlig mor. Han er resultatet af et møde mellem italiensk charme og en 17-årig pige, der returnerede fra en studietur til Gardasøen som kommende mor. Jacob Risgaard er altså delvist italiener, det vidste han bare ikke indtil for få år siden.
” Jeg havde ingen idé om hvem min far var, og fik sådan lidt forskellige historier om det rundt omkring. Jeg var samtidigt en ballademager der blev smidt ud af skolen og endte på ungdomshjem som 14-årig. Indtil de også smed mig ud,” fortæller Jacob Risgaard. ”

Jacob Risgaard

Livet som ballademager i Sæby, som søn af en enlig mor og med en diffus faderskikkelse flagrende i det uvisse, betød, at Jacob ikke helt kunne finde sig til rette i de kasser samfundet stiller til rådighed.
”Jeg har altid døjet med at blive putte i kasser. Folkeskolen er sådan et samlebånd og man forventer at alle danske syvårige passer ind i den kasse. Man kyler dem ind i en o. klasse, og regner man med, at det bare kører derudaf. Bagved venter endnu et kuld – fuldstændigt ligesom på et slagteri, og det kuld havde jeg altså svært ved at finde min plads i. Jeg synes der er en farlig tendens til, at vi i Danmark er så jantelovsfikserede, at vi ikke skelner mellem folk. Vi tør ikke sige; Hov, her er et menneske der stråler i et bestemt fag – ham skal vi da honorere. Vi sætter ikke nogen på piedestaler, ” siger han. Jeg har altid haft en ild i mig der ikke sådan lod sig kue, og jeg har altid gerne villet noget mere, end den tilværelse jeg kender fra min barndom, hvor vi handlede ind i Blå Kors og ikke helt vidste hvordan vi skulle få pengene til at strække.”

LÆS OGSÅ:
JAKOB OLRIK: MED KÆRLIG HILSEN....

Da Jacob bliver smidt ud af skolen, og senere ungdomshjemmet, begynder han at lave lokalradio. Han beslutter sig for, at han vil et eller andet inden for mediebranchen, og går i gang med et forløb på Esbjerg Mediehøjskole. Han rejser undervejs rundt i Hviderusland, Letland og Litauen, sender små historier hjem til Jyllands Posten undervejs, og opdager, at penge ikke nødvendigvis kun er attråværdige for kapitalister og børn af enlige mødre.
”Jeg så nogle vildt forfærdelige ting, og opdagede, at penge og materialisme altså ikke er to sider af samme sag. Penge er basalt gode at ha’. De gør livet lettere og selvom du ikke kalder dig materialist, så tror jeg ikke der findes mennesker, der er uenige i den påstand. Rejsen åbnede på mange måder mine øjne for de ting, og det var nok sundt for mig, at se mennesker der levede så selv de allermest basale behov ikke blev opfyldt,” siger han.

Jakob Risgaard erfarede dog hurtigt, at livet ved et skrivebord ikke var noget for ham. Slet ikke. Derfor besluttede han i stedet at uddanne sig til portrætfotograf, og tanken om at forevige kærligheden i skikkelse af jubelglade brudepar, på livslang basis tiltrak ham. Desværre kolliderede virkeligheden med den medfødte italienske sans for romantik, og den magiske boble brast undervejs.
”Når du har fotograferet den samme brud tre gange – bare med en ny mand, så bryder det altså lidt med min romantiske livsindstilling,” smiler han.

 

Der var engang

Og så starter eventyret. Jacob etablerer sig som selvstændig og skaber en webshop der forhandler dvd-film. Med succes. Da banken, på trods af god omsætning, i forbindelse med at it-boblen brister, beslutter sig for at lukke kassen, bliver Jacob ringet op af nogle nordmænd der ønsker at investere i hans forretning. Virksomheden kommer kort tid efter på OTC-listen i Norge, og så sidder Jacob igen ved et skrivebord og rapporterer og analyserer. Og har det forfærdeligt.
I 2003 stifter han bekendtskab med to brødre fra Pandrup, Mark og Mike, der beskæftiger sig med noget engrossalg af spil og film. De tre bliver enige om, at de skal forsøge at skabe noget sammen, så Jacob træder ud af den norske virksomhed, og samarbejder Coolshop.dk bliver etableret med det sigte, at Jacob skal forsøge at forstærke et onlinesalg af brødrenes produkter.

LÆS OGSÅ:
RIKKE NIELSEN: SIGER MAN SÅ OVERHOVEDET TILLYKKE?

Året efter vinder de titlen Årets Spillebutik, og året efter igen begynder virksomheden at runde en månedlig millionomsætning. I 2009 vinder Coolshop
E-handelsprisen, og siden har der kun været positiv vækst og en stigende kundegruppe.

”Der skete det, at spillebranchen nærmest eksploderede mellem hænderne på os. Pludselig skulle alle spille, og der dukkede nye segmenter op qua de nye spil. Sociale spil der appellerer til både meget unge og noget ældre mennesker, og så blev kvinder pludselig også potentielle kunder. Det var simpelthen det helt rigtige tidspunkt, ” fortæller Jacob Risgaard. ”Skal man efterfølgende kigge lidt ind ad, kan man sige, at vi måske har været for langsomme til at få trukket vores andre produktet frem i lyset, men vi fordobler vores omsætning hvert år, så det er svært at være andet end tilfreds.”

Coolshop sælger underholdning. Spil, film, legetøj, gadgets og i det hele taget alt der kvalificerer sig til betegnelsen ’cool underholdning’. Specialet er ’godt købmandsskab’, og selv butikken er prisbillig, er kvalitetsprodukter det væsentligste parameter.
”Hos os returnerer du bare varen, hvis den ikke lever op til dine forventninger. Og du må meget gerne prøve den af først. Det betyder, at hvis jeg ikke leverer et ordentligt produkt, så skal tage den tilbage – og det er ikke gratis for mig. Derfor kan det ikke betale sig, at sælge noget lort. Det er en rigtig dårlig forretning, som vi ville tabe mange penge på,” siger Jacob Risgaard. Vi behandler folk ordentligt og sælger produkter vi selv står inde for. Vi er selv bare nogle cool drengerøve, og det er det vores butik afspejler.”

Når man engang er blevet smidt ud af folkeskolen og per definition bar prædikatet ’ballademager’, kan det måske føles fremmed at kompetencerne pludselig rækker. At alle de andre lytter når man taler. Jacob Risgaard er stadig ikke den store analytiske erhvervsdrivende – han er humlebien, der ikke ved at han ikke kan – og derfor lykkes det meste. Mark, Mike og Jacob bruger ikke år på at dokumentere deres forretningsplan, de følger deres mavefornemmelse – og så er de bare vildere…
”Vi vil det her så meget. Vi er vildere. Vi prøver tingene af – og ’the sky is the limit’.
Det føles fantastisk at være en succes, især når man ikke tager noget for givet, og er klar over, at alting her i livet er flygtigt. Der er sådan en irriterende tendens til, at vi danskere tænker alting ned. Vi ser tv der handler om folk der er dummere end os selv – sjældent om den der lykkes. I Danmark er det vildeste vi kan finde på, at vise Den hemmelige millionær, og af det må man udlede, at er man millionær skal det helst være hemmeligt. Det er farligt, for det hele handler om det man kan tænke sig til,” siger Jacob Risgaard. Det lyder som sådan en hokus-pokus floskel, men det er sgu rigtigt. Hvis man hele tiden ser på nogen der er for overvægtige, bruger for mange penge eller er uintelligente og havner på et hotel i Mexico, så er det der vores fokus er. Man skal i stedet vende den rundt og finde noget man kan stræbe efter,” konstaterer han.

LÆS OGSÅ:
En bustur du sent vil glemme...

Jacob Risgaard

Jacob har aldrig, fastslår han, stræbt efter pengene. Han har søgt efter lykken. Pengene er en del af lykken, men ikke det altafgørende. Han lever det gode liv, i et hus hvor det handler om at have det sjovt, han kører i en rød Ferrari, er single og afslutter for det meste sine lange arbejdsdage, med at sætte sig ud i sit store udendørsspa. Og så husker han på hvor heldig han er.
”Jeg er verdens heldigste mand. Jeg har ikke stræbt efter at blive rig, og min Ferrari før mig ikke mere lykkelig – men begge dele gør livet sjovere og nemmere. Jeg arbejder meget, og det har sine ofre – eksempelvis er det svært at finde en partner der gider være i anden række, men alt i alt har jeg et fantastisk liv. Og det har jeg også fortjent, for jeg har selv skabt det,” siger han. Alle kan skabe deres egen lykke, det synes jeg, at jeg er eksemplet på.

Jacob Risgaard ligner lidt en drengerøv – og det er som sådan han promoverer den virksomhed der har givet ham hans image. Han elsker at lege, og på en eller anden måde er det lykkedes for ham, at gøre det til en levevej – således at kompetencer og kaos følges usædvanligt smukt ad, og skaber vækstgrundlag for fortsat succes. Han vil gerne det hele. Han vil gerne arbejde, køre djævleræs med gutterne i de dyre biler, med til sommerfest hos vennen Christian Stadil og til bestyrelsesmøde. Samme dag. Og så må man vælge.
”Jeg siger ja til det hele. Jeg vil alting, og så ender jeg med at skulle vælge. Det er det værste jeg ved. Jeg er super dårlig til at vælge noget fra, og de piger jeg har haft et forhold til vil sikkert alle sammen sige, at det er mit største problem, men det er svært, når man gerne vil leve livet og sikre sig, at man ikke går glip af noget,” siger Jacob Risgaard.
I august modtog coolshop endnu en pris, da citychef i Nørresundby, Lisa Glæsner Kyhnau ved årets By Night-arrangement kunne overrække Jacob Risgaard Erhvervsprisen 2012. Prisen er efterhånden en blandt mange, og succesen er for længst cementeret. Alligevel gør den en forskel.
”Alle vil gerne bekræftes i det de laver, og jeg er stolt over at modtage sådan en pris,” siger Jacob Risgaard. Det er kun menneskeligt, at vi gerne vil anerkendes, og faktisk – hvis jeg skal være helt ærlig – har jeg en lille djævel på skulderen, der engang imellem siger; Kør nu til Sæby med din Ferrari. Kør ned gennem byen og vis dem, at du kunne godt.”

LÆS OGSÅ:
Danske Haps Nordic vil klæde maden i miljørigtig stofemballage

Det kunne han. Jacob Risgaard – og måske er det hele i virkelighed så enkelt, at han har nægtet at være en del af kuldet. Aldrig ladet sig anfægte af de forventninger samfundet har til ballademagere. Han har, med egne ord, bare leget at han var en succes. For så bliver man det som regel også…

Tidligere artikelAnne Marie Helger: Fodfolkets dronning
Næste artikelNiclas Bendixen: En sanselig affære

3 KOMMENTARER

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here