Siden Google fik EU-domstolen imod sig er de tvunget til at åbne mere op for konkurrenternes muligheder. Konkurrenter som Amazon, Pricerunner og Kelkoo er kommet endnu mere på banen, og har blandt andet mulighed for at annoncere på Google Shopping iblandt Googles egne annoncer.

Siden den 27. september 2017 har andre prissammenlignings-systemer som Pricerunner og Kelkoo fået mulighed for at optræde i søgeresultaterne på lige fod med Googles egne resultater på Google Shopping. Det skete efter Google fik en EU-dom imod sig, hvilket tvang Google til at ændre sin nuværende form, og i stedet åbne for konkurrenterne på Google Shopping.

Annoncering på Google Shopping foregår på samme måde som hidtil, forskellen er, at der nu kommer flere resultater fra konkurrerende tjenester, og det kan give en højere klikpris, da der er flere om buddet. Dog betyder den nye løsning, at prissammenlignings-tjenesterne skal bruge penge på annonceringen, hvilket kan betyde, at nogle vælger at holde sig tilbage med at annoncere over Google Shopping, da det kan blive en dyr omgang.

Hvilken betydning har det for Google Shopping?  

Dette kan på sigt have en betydning for webshops, der annoncerer gennem Google Shopping. Den øgede konkurrence på Google Shopping kan nemlig betyde at klikpriserne med tiden kan stige. Indtil videre har man ikke sporet en stor forandring, men især for de populære produkter, der i forvejen har høje klikpriser, kan det give større konkurrence blandt forhandlerne.

LÆS OGSÅ:
Et rent iværksætter-eventyr

Google Shopping er stadig en af de annonceringsmuligheder på Google, der giver det bedste resultat. Det er derfor vigtigt for webshops at sælge sine produkter på Google Shopping. Læs mere på: https://www.searchmind.dk/.

Som webshop er det dog en god ide at holde øje med udviklingen i antallet af klik, eksponeringer, eksponeringsandel, CTR og CPC. Det gør sig især gældende for produkter, der normalt har en høj klikpris og stor konkurrence på nettet.

Amazon haler ind på Google

Amazon har kapret store dele af markederne for e-handel i både Europa og det er svært at ignorere Amazons store internationale indflydelse. Det kan betyde, at det i fremtiden bliver vigtigere for webshopejere at være til stede både hos Google og Amazon, hvis man vil have succes online. Undersøgelser viser, at Amazon tilbage i 2015 var den tredje mest populære webshop i Danmark. Hvis du ønsker at vide mere om Amazon og de fremtidige muligheder for annonceringen, kan du få mere info ved at kontakte Searchmind.

Konkurrencen på nettet sætter prisen i fokus

Konkurrencen på nettet betyder, at forbrugerne fokuserer på prisen mere end nogensinde før. De fleste webshops kører tilbud det meste af året og især op til både Black Friday, Cyber Monday og jul. Før i tiden skulle man søge alle webshops igennem for at finde den billigste vare. Det betød, at det var sværere at finde det billigste produkt. Efter Google har udrullet Google Shopping og at Pricerunner, Kelkoo og Amazon bruges i bedste velgående, er det blevet svært for webshops at sælge produkter til fuld pris, fordi forbrugerne forventer at finde varerne på tilbud. Konkurrencen på nettet er derfor med til at forbrugerne nemt kan finde det billigste produkt og at webshops bliver tvunget til at køre tilbud på produkterne for at få salget i sidste ende.

LÆS OGSÅ:
3 gode grunde til at bo i bofællesskab

Læs mere om hvem Searchmind er.

Tidligere artikelOpdater klædeskabet inden julens fester
Næste artikelFør nytåret: Fem råd til at spare penge i 2018

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here