Når Aalborg Kongres og Kultur Center har store verdensnavne på plakaten, er det langt fra nogen overskudsforretning. For direktør Ernst Trillingsgaard handler det om, at sætte Aalborg på danmarkskortet – og om at skabe rammerne for nogle sublime kulturelle oplever på den jyske side af bæltet. Det gør han, men ikke alene.
Tekst: Pia Møller Søe
Foto: Simon Wedege
Når der ikke er økonomisk belæg for at afholde den slags arrangementer, kræver det, at andre deler kultur-købmandens vision. I Aalborg Kongres og Kultur Center har en lang række sponsorer gennem årene været med til at bakke op om Trillingsgaards ambitiøse projekter, og det var nogle af de sponsorer han 12. juni tilgodeså og bød velkommen om bord i RC7251 fra Aalborg Lufthavn, med kurs mod Koncerthuset i DR Byen og en kulturel oplevelse i verdensklasse.
Aalborg Kongres og Kultur Center har længe ønsket, at præsentere operastjernen Anna Netrebko på scenen i Aalborg Kongres og Kultur Center, men verdens største operastjerne optræder udelukkende i verdens hovedstæder, og det kan der ikke ændres på. Heller ikke selvom man har den økonomiske opbakning og en hel masse velvilje. Derfor indgik Ernst Trillingsgaard, AKKC et samarbejde med Frank Panduro, Horsens & Friends og sammen skrev de to kulturinstitutioner kontrakt med Anna Netrebko og hendes mand, bas-barytonen Erwin Schrott. Som ramme om koncerten valgte man Koncerthuset i DR Byen, og både i Horsens og Aalborg blev de største sponsorer inviteret med til arrangementet – som en velment og yderst kvalificeret tak for den økonomiske opbakning og tiltro som sponsorgruppen repræsenterer.
” Det er takket være vores sponsorer, at vi i AKKC kan gennemføre de her store koncerter i verdensklasse,” siger Lotte Thomsen, sponsorchef i AKKC. ”For os er det en glæde, at vi har mulighed for at invitere dem med på den her tur, og på den måde værdsætte deres støtte. Vi håber, at vores sponsorer og samarbejdspartnere vil få en stor kulturoplevelse med hjem, men samtidigt er det jo også et business-to-business arrangement, hvor forskellige virksomheder har mulighed for at skabe nogle relationer til hinanden,” siger hun.
KØBENHAVN TUR/RETUR
Aalborg Kongres og Kultur Center fløj omkring 40 sponsorer og samarbejdspartnere med ægtefæller til København. Her inviterede AKKC på lækker tapas på Weber Grilleriet og herefter blev alle fragtet med bus til Koncertsalen.
Henrik Staun, der repræsenterer entreprenørvirksomheden Lund og Staun, betegner dagen som en god oplevelse, men i absolut også som en uformel lejlighed til at styrke og dyrke potentielle forretningsforbindelser. ”Vi er sponsorer på 3. sæson, og det er vi både fordi vi gerne vil være med til at støtte kulturen, men selvfølgelig også fordi vi forretningsmæssigt kan se nogle fordele i det,” siger Henrik Staun.
For Birthe Jakobsen, der er markedschef i Danske Bank, betyder det meget, at hendes virksomhed er med til at støtte op omkring kulturen i lokalsamfundet.
”I Danske Bank er en af vores kerneværdier af vi gerne vil være med til at bakke kulturen op, og at vi gerne vil være nærværende i vores omgivelser. At vi er sponsorer i AKKC er både en tilkendegivelse af det helt unikke AKKC betyder for byen, men det betyder også, at vi får mulighed for at tilbyde vores kunder nogle oplevelser som de sætter stor pris på,” siger hun. ”Netværksmæssigt betyder en dag som i dag, at jeg får skabt nogle kontakter og relationer, som jeg måske kan bruge senere. Og så er det altså en kæmpe oplevelse for mig personligt,” siger hun.
Selskabet fortsætter mod Koncertsalen, mætte og måske et par kontakter eller ligefrem ordrer rigere. I Koncertsalen venter, selv for operanovicer, en stor oplevelse i særklasse. Billetterne til forestillingen er udsolgt, og flere er kommet langvejsfra for at opleve verdensstjernen Anna Netrebko og hendes mand Erwin Schrott. Af de omkring 1800 siddepladser i salen, er 300 reserveret til sponsorer og vip-gæster fra Aalborg og Horsens.
AALBORG ER DRIVKRAFTEN
40-årige Netrebko betegnes som en af de ypperste sangerinder i operaverdenen. Hun debuterede som 21-årig, og har siden da optrådt på verdens største scener, til tider i selskab med 38-årige Schrott, der ud over at være hendes livs kærlighed, også er et absolut klædeligt basbaryton supplement til en sopran der ellers er de flest overlegen.
Uagtet om Don Giovanni, Faust og Die lustige witwe klinger velkendt eller er ukendt klangbund, er det svært ikke at lade sig rive med, når så store stemmer og personligheder indtager scenen. Det musikalske akkompagnement stod Det Kongelige Kapel for, under ledelse af den italienske dirigent Claudio Vandelli, og Mogens Dahl Kammerkor, bakkede de to solister smukt op under hele koncerten.
Lyden af længslen efter nogen. En særlig klang af uforløst kærlighed, et liv sært svævende i midten af alt det vi ikke forstår. Eventyr der faktisk finder sted, livseliksirer der måske smager af mere og et kys. Fatalt, forbudt – men fantastisk. Store følelser og små nuancer der gør en kæmpe forskel – selv for det utrænede øre – sådan er opera vist. Et orkester der kan spille lyden af de kærlighedshistorier der er hele verdens største inspirationskilde. Det kunne de. Og meget mere.
Det selskab der returnerede til Kastrup Lufthavn, sent tirsdag aften havde måske en fornemmelse af, at have været med til at skabe noget stort. At en verdensstjerne som Anna Netrebko besøgte Danmark var en nyhed der gav genlyd – især, men ikke kun, i operakredse. Jyder – aalborgensere heriblandt – kan med rette tage æren for, at det lod sig gøre. Og i den forstand kom Aalborg endnu engang på danmarkskortet.
”Tanken om at Aalborg er drivkraft i sådan et projekt, må man sige er tiltalende,” siger Palle Kjærsgaard, S.D. Kjærsgaard Automobiler. ”Det er første sæson vi er sponsorer i Aalborg Kongres og Kultur Center, og grunden til vi i sin tid valgte at placere et sponsorat her, er at det er god nærværende eksponering af vores virksomhed. Det er selvfølgelig en væsentlig faktor, og for os er sådan en dag som i dag en hyggelig måde at lave forretning på, men man skal heller ikke underkende betydning af, at Aalborg kommer på danmarkskortet. Det betyder altså også en del for erhvervslivet, og dermed for os sponsorer. Det er svært at være andet end begejstret. Både som virksomhed, og personligt for den her store oplevelse,” siger han.
Sponsorchef Lotte Thomsen var glad for at kunne invitere sponsorerne med i Koncertsalen. For hende er det afgørende at skabe nogle rammer, der giver sponsorerne mulighed for at føle sig som en del af det store projekt. Aalborg bliver mere attraktiv som by, både for erhvervsdrivende, studerende, ansatte og iværksættere qua de tiltag der igangsættes. Drivkraften er alle de mennesker der vil noget på byens vegne – og dem er der efterhånden en del af.